Plaats: Kenia en Tanzania

Afstand: vanaf Losser ca. 6600 km (hemelsbreed)

Periode: 4 - 22 september 2005

Auteur:   Ronald Kamphuis

In september dit jaar ben ik met mijn vriendin op vakantie geweest naar Kenia en Tanzania. Het betrof een groepsrondreis van 18 dagen., waarvan 15 dagen werden besteed aan safari’s en game-drives in de Nationale parken. Ons reisgezelschap bestond uit 12 personen en werd opgesplitst in 2 groepen van 6 personen. Elke groep werd vervoerd met een busje in Kenia  en een jeep in Tanzania. De chauffeur was tevens de gids. Omdat het een groepsreis was (men kan helaas niet zelfstandig in Kenia/Tanzania reizen) ben je soms afhankelijk van de gids en interesse van de groep. Aangezien ik wel een behoorlijk fanatiek fotograaf ben, moest ik wel eens concessies doen ten aanzien van goede licht situatie, juiste afstand en interesse v/d groep. Onze groep was niet bijzonder geïnteresseerd in vogels (later wel iets meer door mij geloof ik) maar alleen gefocused op de big five! (olifant, neushoorn, buffel, leeuw en luipaard)  Na een paar gieren hadden ze het wel gezien totdat ik  een paar bijeneters spotte! Maar over het algemeen mag ik niet klagen en heb verschillende vogels en dieren goed kunnen fotograferen. Ook kun je makkelijk bij je accommodatie vogels spotten en fotograferen. De meeste vogels kon ik wel benoemen. Van sommige vogels weet ik alleen de Engelse benaming die ik van de gids heb gekregen. Met behulp van vogelboeken uit die streek en het internet zijn uiteindelijk alle Nederlandse namen gevonden. Als leidraad hiervoor is Avibase, de world bird database gehanteerd.

De afgelegde route door Kenia en Tanzania

In Kenia heb ik de volgende parken bezocht:Masai Mara, Lake Nakuru  en het Amboseli National Park en in  Tanzania de parken: Lake Manyara, Ngorongoro krater en het Serengeti National Park

Masai Mara, Kenia       (fotoalbum)

Op 4 september vertrokken we vanaf Schiphol naar Nairobi,Kenia. In Nairobi hebben we overnacht,waarna we volgende dag door de schitterende Great Rift Valley rijden en na ongeveer 300 km (5 uur rijden) aankomen in de Masai Mara. Na het inchecken maken we de eerste game-drive en zien gelijk al een Witruggier bij een kadaver zitten. Gauw komen er Rüppellgieren en Oorgieren bij. Bij een beekje zien we een Gestreepte ijsvogel zitten op een takje. Met de jeep kunnen wij hem ongestoord tot op ongeveer 12m naderen. De volgende dag staat er weer een vroege safari (ca.06.30 ) op het programma. Bij het krieken van de dag is de uitgestrekte savanne het mooist. Natuurlijk zien we behalve de vogels ook de locals, zoals: olifanten, leeuwen, giraffen, zebra's, topi's, buffels, gnoes, gazelles en impala's. Ook zien we een Steppearend in een boom zitten. Terug bij de lodge, om weer bij te komen, spot ik nog wat vogels,die ook nog redelijk makkelijk te fotograferen zijn,zoals: Grauwe buulbuul , Roodborsthoningzuiger, Roodkruinzwaluw en diverse wevers.

Lake Nakuru , Kenia     (fotoalbum)

Na een vroeg ontbijt verlaten we de Masai Mara voor een lange rit (350 km) naar Lake Nakuru,wereldberoemd als verblijfplaats van duizenden flamingo’s. De rit duurt normaal ongeveer 6,5 uur,maar omdat onze gids een “shortcut” via Narok door het binnenland van Kenia nam pakte het verkeerd uit. Door de hevige regenval de laatste dagen waren de onverharde wegen veranderd in bagger en modder,waardoor we telkens vast kwamen te zitten.

Problemen op de "snelweg" bij Narok

Met trekkers van lokale boeren werden we verder geholpen. Door deze tegenslag deden wij er 8 uur over om bij Lake Nakuru te komen. Lake Nakuru is een van de vele meren van de Great Rift Valley.

Bij aankomst heb je een schitterend uitzicht over het meer vanaf een steile rotswand aan de westzijde,zodat de honderdduizenden flamingo’s in het meer een roze deken lijken te vormen.

Het meer wordt verder omgeven door moerassen,savanne en bossen van fevertrees. Doordat we wat later aankwamen waren de lichtomstandigheden voor het fotograferen niet optimaal meer.

Maar toch nog wat plaatjes kunnen schieten van de Kleine flamingo's en de Kleine pelikanen. Ook zagen we nog een Afrikaanse zeearend in een boom zitten. Langs de rand van het meer zijn behalve de pelikanen ook diverse reigersoorten vertegenwoordigd.In het regenseizoen kan men zo’n 450 soorten vogels waarnemen volgens het infocentrum.

Amboseli National Park, Kenia      (fotoalbum)

Na een ochtend game-drive is het tijd om naar het laatste park in Kenia van onze rondreis te gaan.Amboseli National Park (430 km/ 6,5 uur rijden) ligt aan de grens van Tanzania en biedt een fabuleus uitzicht op de hoogste berg van Afrika,de Kilimanjaro (5895 m).

Tijdens ons bezoek in het Amboseli National Park was deze reus in de wolken gehuld! Maar op de terugreis van Zanzibar naar Nairobi was de piloot zo vriendelijk om een rondje om de Kilimanjaro te vliegen.

In de moerassen van het park kom je veel watervogels tegen zoals: Nijlganzen, Koereigers, pelikanen en de Sporenkievit. Op de huid van grote zoogdieren zoals buffels,giraffen en neushoorns zie je vaak Ossenpikkers die teken en andere huidparasieten eten.

Lake Manyara National Park, Tanzania    (fotoalbum)

De volgende dag ruilen we bij de grensovergang het busje om voor een Landcruiser terreinwagen die een beter comfort heeft. Lake Manyara National Park ligt op zo’n drie uur rijden (120 km) van Arusha.

De route door Tanzania naar Lake Manyara, de Serengeti en de Ngorongoro

Ook hier is een rijkdom aan vogels in alle soorten en maten. Wij zitten in het “droge seizoen” waardoor we alleen vogels zien bij het moerassige gebied. Veel soorten vogels kon ik dit keer fotograferen bij onze lodge :Kirumumu Tented Lodge. In de bomen rondom de lodge zie je veel wevernesten hangen.   Bij het restaurant kan ik heel mooi een Ornaathonigzuiger, Bruine muisvogel, Roodbekwever , d'Arnauds-baardvogel, Geelborst buulbuul en het vrouwtje van de von der Decken tok (neushoornvogelfamilie) fotograferen.

Uitzicht vanuit de lodge

Serengeti National Park , Tanzania      (fotoalbum)

De volgende dag staat de overbekende Serengeti op het programma. Als we daar aankomen hebben we 330 km in zo’n 5 uur afgelegd. De Serengeti met z’n eindeloze vlaktes biedt een prachtig natuurschoon. De Serengeti is vooral bekend door de jaarlijkse trek van ruim 1 miljoen gnoes en zebra’s.

De uitgestrekte vlakte van de Serengeti

Tijdens onze safari door de savannes heb ik toch wel een paar interessante vogels gezien en gefotografeerd terwijl ze tamelijk dicht bij de auto kwamen, zoals de: Kori trap, Secretarisvogel en het Helmparelhoen. De laatste krijg je vaak bijna onder de auto rijdt.

Per Landcruiser op safari door de Serengeti

Natuurlijk zien we ook regelmatig een struisvogel. Ook zijn de gieren weer van de partij als de puinruimers van de savanne. Eerst zijn de (dominante) Oorgieren aan de beurt,omdat ze met hun enorme snavels als enige giersoort door de taaie huid komen van een karkas. Als ze klaar zijn is het de beurt aan de Witruggieren (die al boven je hoofd cirkelen) en Kapgieren en Maraboes. Bij een rivier zien we een Reuzenreiger geduldig wachten op een prooi. Ook staat er een Maraboe aan de waterkant. Later zijn we een groepje maraboes in een boom zitten op de uitkijk. Uiteindelijk zien we ook nog een Kleine bijeneter en Vorkstaartscharrelaar .

Ngorongoro Krater , Tanzania      (fotoalbum)

Als laatste staat de Ngorongoro krater op het programma van de rondreis. Dit is wel het hoogtepunt in het programma. Op de bodem van de 19 km doorsnede van de krater leven ca.30.000 dieren .

Uitzicht over de Ngorongoro krater

Natuurlijk komen er ook veel soorten vogels voor. We zien helaas geen flamingo’s in het Magadi (soda)meer omdat het helemaal uitgedroogd was. Bij de afdaling in de krater zien we een prachtige Augurbuizerd op een tak zitten. Ook zien we een mannetje Struisvogel die extra roze gekleurd is vanwege de paringstijd. In de krater zien we ontzettend veel dieren maar ook veel vogelsoorten. Zo zie ik een groepje Kroonkraanvogels foerageren. Bij een grote waterpoel kan ik weer een paar nieuwe vogelsoorten aan mijn lijst toevoegen zoals de : Geelbekooievaar , Heilige ibis en de Roodsnaveleend. Verder zien we lepelaars en koereigers. Bij een lunchstop in de krater worden we belaagd door wel 20 Zwarte wouwen. Ze hebben het voorzien op de inhoud van de lunchpakketten die we gekregen hebben en we zijn genoodzaakt het op te eten in de Landcruiser. Natuurlijk heb ik er wel eentje op de foto gezet. Bij het verlaten van de krater zien we toch nog even een Bateleur op een boom landen.

Dit was in vogelvlucht een verslag van een zeer geslaagde reis door twee prachtige landen in Oost Afrika. In totaal heb ik zo’n 2300 digitale foto’s geschoten.